Társasjáték a számolás szolgálatában

A matematika a mindennapjaink része, így már kora gyermekkorban találkozunk a számokkal, melyek eleinte csak formákhoz rendelt elnevezések.

Később a formák és nevek összekapcsolódnak a megnevezett mennyiséggel. Egy három éves gyermek számára az összes elem meghatározásának elve még nem egyértelmű, így nem tudja, hogy megszámláláskor az utoljára kimondott szám reprezentálja a megszámlált mennyiséget.

Számlálás vagy számolás
A számlálás az egyesével történő, egymást követő számok megnevezése, mely mögött még nem található meg a számhoz rendelt mennyiség. A számlálás során a gyermek mint egy verset sorolhatja el a számokat akár magasabb számkörökig anélkül, hogy tudná, valójában mekkora mennyiséget nevez meg.

Józsa Krisztián cikkében az elemi számolási készség alatt értendő, hogy a gyermek százas számkörben számlál, húszas számkörben manipulatívan számol, tízes számkörben a számokat felismeri, százas számkörben számolvas.

A számolás esetében már rendelkezik mennyiségállandósággal és a vizuális vagy akusztikus szám szimbólumokhoz képes hozzákapcsolni a megfelelő mennyiséget.

Számlálástól a számolásig társasjátékkal
A számolás előkészítését segítik a különböző képességfejlesztő játékok, melyek ma már könnyen beszerezhetőek. A célzott fejlesztés mellett hangsúlyos a mindennapokban történő régóta alkalmazott játékok tudatos használata, melyek szinte minden családnál megtalálhatóak. Ilyen például a jó öreg Ki nevet a végén? című társasjáték és barátai.

A számlálás és számolás gyakorlására ugyanúgy alkalmasak, mint a mai modern játékok. A gyakorlás lényege a folytonosság, állandóság, vagyis játszunk sűrűn gyermekeinkkel társasjátékot!

A társasjáték során alkalmazott matematikai tevékenységek
– a dobókocka dobása során meghatározott pontok leszámlálása, később azonnali mennyiség felismerése (szubitizáció jlensége);
– a dobókocka alapján meghatározott lépések számának leszámlálása a játéktáblán;
– sorrend gyakorlása (játékosok sorrendje, tevékenység sorrend);
– a téri irányok gyakorlása a bábuval való haladás során;
– logikus gondolkodás erősítése;
– stratégia alkotás (például a gyűjtő játékoknál)

Együttműködő vagy versengő társasjáték
A gyermek önbizalmától függően érdemes társasjátékot választani. A gyenge önbizalom esetén az együttműködést biztosító játékok lehetnek segítségünkre, mint például a Trópusi kert, amely a mi családunkban kedvelt közösségi eszköz. Amikor a gyermek önbizalma erősödik, és el tudja viselni a kudarcot, jöhetnek a versengő társasok, mint például a Ki nevet a végén, vagy iskolás korban a klasszikus Gazdálkodj okosan és modern társai.

Felhasznált irodalom
Józsa Krisztián: Az elemi számolási készség, in Dubiczné Mile Katalin és Farkas Istvánné (szerk.): Az általános iskola alapoz szakaszának megújítása.  Fejér Megyei Pedaggiai Szakmai és Szakszolgáltat Intézet, Székesfehérvár. 27-44. (2003)
Kovács Szilvia: Hogyan tanítsuk meg veszíteni gyermekünket? letölthető: http://kreativpszichologia.blog.hu/2016/02/21/hogyan_tanitsuk_meg_vesziteni_gyermekunket?utm_source=bloghu_megosztas&utm_medium=facebook_share&utm_campaign=blhshare