Diagnosztika

Szakértői vizsgálat menete
3 éves kor alatt a megyei/fővárosi szakértői bizottságokhoz, 3 éves kortól a lakhely/kerület szerinti járási/kerületi pedagógiai szakszolgálatokhoz fordulhat gyermekével a szülő, vagy a szülő egyetértésével, a gyermeket nevelő ill. oktató intézmény.


A diszkalkulia diagnosztika részei

  • általános bázisképességek vizsgálata
    • taktilis – kinesztetikus észlelés
    • testséma, lateralitás
    • nagymozgás
    • finommozgás
    • vizuális észlelés
    • téri orientáció
    • verbális – akusztikus észlelés
    • auditív észlelés
    • szerialitás, intermodalitás
    • beszéd
    • figyelem
    • koncentráció, munka magatartás
    • emocionális és szociális viselkedés
    • gondolkodás
  • matematikai bázisképességek vizsgálata
    • osztályozás
    • mennyiségészlelés
    • mennyiség – számjegy – számnév egyeztetése
    • mennyiségállandóság
    • megegyező mennyiségek
    • egy az egyhez rendelés
    • matematikai fogalmak
    • időismeret
    • számlálás
    • a számlálás ordinális összetevője
    • összeadás és kivonás művelet értelmezése
  • matematikai teljesítmény vizsgálata
A három terület egzakt feltárása képezi alapját a fejlesztési cél és terv meghatározásának (a személy várható fejlődési íve, a fejlődés kontrollja). A felhasznált diagnosztikus eljárás célja szerint megkülönböztetünk informális és formális vizsgálati eszközöket.