Csecsemőkor – Mozgásban a diszkalkuliaprevenció

Elméleti háttér 
A diszkalkulia vagyis matematikai zavar nem alapvetően a matematikai tudás problémája, hanem olyan részképességzavar, amelynek megelőzése, enyhítése már a csecsemőkori mozgás során megvalósítható. Nem beszélve az általános kognitív és szociális érés támogatásáról.
A csecsemő és gyermek számára a kognitív, értelmi fejlődés bázisa a mozgás, ezért kiemelt jelentőségű a gyermekek mozgásra ösztönzése. Wallon elsődleges motoros térnek nevezi a gyermek mozgásának helyszínét. A környezet felhívó jellege váltja ki e gyermekből az orientációt. Erre épül később a fogalmi, szemléleti tér. A gondolkodás a minél több és gazdagabb ingereken keresztül fejlődik.
Piaget által meghatározott fejlődési szakaszok is a cselekvésre építenek. Az első az érzékszervi mozgásos értelem időszaka (0-2 év) a beszéd megjelenéséig tart. Jellemzően a cselekvés, a probléma és a helyzetmegoldás hármasa határozza meg. A második szakasz a cselekvésekhez tárgyakhoz kötött gondolkodás. Matematika szempontjából ez a képzeletalkotás a műveletvégzés előtti szakasz (2-8 év), majd a konkrét műveletek szakasza (8- 12 év). Ebben az időszakban, óvodás kor végén megjelenik az egyszerű szabályalkotás.
Montessori szerint a mozgás alapvető jelentőségű az ember számára. Kezdeti időszakban a mozgás az ismeretszerzés, ezáltal a tanulás forrása.
A mozgás során a téri orientáció és lateralitás fejlődik, melyek a diszkalkulia egyik tünetét képezik. Már csecsemőkorban fontos ezen területek erősítése a részképességek ezen belül a diszkalkulia megelőzésében.
Dióhéjban bemutatva látható, hogy a mozgás kiemelt jelentőségű csecsemőkorban, gyermekkorban, tehát mozgásra fel. Na de milyen mozgásra is? Két típusa a nagymozgás és a finommozgás. A gyakorlatiötleteket e két csoportba szedve találhatóak.

Gyakorlati ötlet
Nagymozgások:
– haladás: kéz, láb mozgatása, kúszás, mászás, térdelés, felállás, járás
– hengerben kúszás, bújás: nem kell drága fejlesztőjáték. Elég egy polifoam a régi nyaralásokból vagy doboz átalakítva,
– kúszás különböző anyagfelületeken (pl. játszótér gumiján, kavicson, füvön, szőnyegen, falapon, szivacson. Nálunk a füves területtel való ismerkedés vicces volt. Eleinte Andor nem volt hajlandó mozdulni rajta és a kúszás helyett kézre és talpra emelkedett, hogy minél kisebb felületen érintkezzen az új anyaggal.
– gördeszkán húzás
– fel-, és lekúszás: szivacsra fel és lekúszás, ha nincs akkor egy vastagabb falap is megteszi,
– fordulás: takarón hengergetés, vidám közös játék,
– lengetés: takaróba vagy más nagyobb anyagba helyezve a csecsemőt négy csücskénél megfogva lengetés
– túra a szülőkön: nincs nagyobb szórakozás, mint megmászni anyahegyet vagy apahegyet

Finommozgások:
– tárgyak fogása: élénk színű, hangot adó tárgyak (ismét elég az otthoni kiülrült dobozok, csipeszek, stb.),
– pakolás: minden a háztartásban található tárgy megfelelő. Nálam most az Ikeában kapható csiptetők a sláger,
– kötélhúzás baba módra: tárgyat megfogunk egyik oldalon a baba a másik oldalon, huzogatjuk a baba ellenébe mint a régi kötélhúzásnál. Élvezetes szórakozás. Nálunk nagy a kacagás közben.
– pancsolás medencében vagy este a kádban. A fürdés nem kötelező rossz, hanem kötelező jó. Itt lehet játszani, mozogni, dalolni, testrészeket tanulni!