Korábbi, a számfogalom megalapozása című, bejegyzésemben már részleteztem a Piaget által kidolgozott és a számmegmaradás képességét vizsgáló tesztről Jacques Mehler és Tom Bever a massachusettsi Műszaki Egyetem pszichológiai tanszékéről 1967-ben a Science tudományos lapban publikált eredményről. Vizsgálataik alapján Piaget számmegmaradási tesztje nagymértékben függ a kontextustól és a gyermekek motivációs szintjétől. Például a teszt során Piaget 2 sorban eltérő számú üveggolyókat helyezett el különböző távolságra egymástól.A gyermekek arra a kérdésre, hogy melyik sorban van több üveggolyó az átalakítást követően a kevesebb, de hosszabb sort választották. Ez megfelelt Piaget által leírt számmegmaradási hibának. Mehler és Bever az üveggolyókat kicserélte édességre. Nem tettek fel bonyolult kérdést és növelték a gyermekek motivációs szintjét. A gyermekek már a valós darabszámot figyelembe véve mindig a több édességből álló sort választották.
Nos, a puding próbája az evés. Itt egy videóbejegyzés arról, hogy egy közel 9 hónapos csecsemő egymás után háromszor egyértelműen a több csipeszt tartalmazó tálat választja, vagyis tisztában van a több – kevesebb fogalmával. A spontán és nem objektív, megtervezett vizsgálat szempontja: mindig a kevesebbhez érek utoljára, hogy ne befolyásoljam a gyermeket. Érdemes nézni azt a pillanatnyi áttekintést, amit a gyermek végez mielőtt a több számára kedvelt csipeszt tartalmazza.