Csecsemőkor, gyermekkor – Lateralitás a matematikában

Elméleti háttér
Az előző bejegyzés alapján (Matematika térben és időben) már tudjuk, hogy a matematika térben és időben zajlik, vagyis a számok és halmazok térben és időben helyezkednek el. A gyermek fejlődése során ezt a téri-, idői orientációs rendszert építi fel, mint sok más humánspecifikus ismeret alapját. A téri orientáció egyik része a lateralitás (jobb – bal irány), melynek zavara a diszkalkulia egyik tünete.
Az ember agya két féltekére oszlik, melyek a corpus callosum összeköttetése által kommunikál egymással. A test agyfélteli irányítása keresztezett, ezért kiemelt jelentőségű a mászás a gyermekek fejlődése során. Ennek a mozgásfejlődési szakasznak köszönhető a megfelelő agyfélteki és testi lateralitás, dominancia és koordináció alakulása. Ezek bázis készségek nélkülözhetetlenek a testvonal közepét keresztező mozgás és a jobb – bal irány megkülönböztetésének.

A diszkalkulia esetén a jobb – bal irány megkülönböztetésének, a balról jobbra történő írás, szem – kéz koordináció zavara tapasztalható.

Gyakorlati ötlet
A lateralitás megerősítésére már csecsmőkorban alkalmazhatunk apróbb előkészítő játékokat, majd gyermekkorban valóban a gyakorlatok széles tárházát vonultathatjuk fel. Itt található néhány ötlet mindkét korosztály számára.

Csecsemőkor
– hengerben kopogó hang (előző bejegyzésben olvasott polifoamból kialakított hengerben kúszik a gyermek, majd kopogunk hol a jobb, hol a bal oldalán- gyakorlati tapasztalatom, hogy megáll a mozgásban és a hang irányába fordul)
– kétkezi játék (mindkét kezében tárgyat adni és azokkal manipuláljon)
– keresztezett nyúlás (a gyermek ülő pozícióban, úgy helyezni tárgyakat, hogy át kelljen nyúlni a test középvonalán – ha ötletesen átfordul inkább, sebaj, majd egy későbbi alkalommal menni fog.)
– nem szeretem felület (a csecsemők egyes felületeket nem kedvelnek. Már biztos kúszás időszakában, amikor „kutyázik” – ez jelzi a mászás várható közelségét – érdemes általa nem annyira kedvelt felületre tenni. Nálunk a füves terület jött be. Ekkor édes fintorral és óvatoskodó mozgással mászást kezdeményez. )
– tükör (ez egy jolly eszköz, hisz a gyermek ebben a korban szereti magát, hát használjuk ki! Míg nézegeti magát, mi érintgessük a testét, mondjuk ki, mozgassuk meg, simogassuk. Engedjük meg, hogy megtapogassa magát a tükörben.)

Video: Példa, hogy pár dobozzal való spontán játék során is van keresztezett mozgás 🙂

Gyermekkor
– testrajz (gyermek lefekszik és a betonon vagy egy nagy lapon körberajzoljuk. Utána a lap mellé ül, kiszinezheti és megbeszéljük, melyik testrészeket látjuk. Vigyázzunk a tükörkép hatásra.)
– tükör (ebben a korban is jolly eszköz, itt is a tükörkép hatást figyelembe kell venni)
– utasított mozgás (Mondjunk feladatokat a gyermeknek, amit meg kell csinálni – pl. Eneld fel a bal kezed, jobb kezeddel érintsd meg a bal füled. Ezzel a játékkal akár egy vicces szobapakolást is indíthatunk: Bal kezeddel tedd el a könyveket a földről, jobb kezedbe vedd a zoknikat és tedd a polcra, bal lábaddal gurítsd a labdát a sarokab.)
– társastánc (nekem fejlesztés során bevállt, ha a megszokott, előbb részletezett mozgássorok helyett cha-cha-cha-t tanítottam. Két legyet egy csapásra – jobb – bal irány, keresztezett mozgás. A ráadás pedig a tánctudás)
– sport (egyik ismerősöm karatéra iratta be gyermekét mozgásfejlődési elmaradás miatt. Eleinte nehezen ment , majd a sok ismétlésnek köszönhetően mára semmi tünete a kezdeti nehézségnek. A sport nem csak a tehetségeknek való.)

És egy kis plusz: a gyermek oldal dominanciáját megnézheted, hogy kéred, egy lapot távcsőként fogjon meg, és a testközepe felé adod – melyik kezével nyúl érte; nézzen bele a távcsőbe – melyik szemével néz bele; rúgjon bele a két lába előtt lévő labdával – melyik lábával nyúl hozzá.