A napirendről már több bejegyzésben írtam, hogy az idői zavart mutató gyermekek számára jó fogódzkodó lehet. Az anyabazis.gonczirita.hu oldalon részletesen olvashatóak különböző naptár és napirend ötletek.
Miért jó a heti naptár?
– strukturálja az időt,
– sorrendiség gyakorlása,
– a napok és hetek felépítésének megismerése,
– napi rutin kialakítása,
– ritmusosság az életvitelben,
– közös tevékenységre ad időt.
Milyen a jó hetirend?
– gyermek kognitív érettségéhez alkalmazkodik,
– gyermek által könnyen kezelhető,
– gyermek magasságában elhelyezett,
– áttekinthető,
– humoros.
Mik lehetnek a heti naptár elemei?
– gyermek tárgyai
– fényképek,
– képek, ábrák,
– szimbólumok.
Dyscalculiaport tapasztalat
– Már óvodás korban elkezdhető a napirendek, heti tervek alkalmazása.
– A rajz mellett mindig legyen szöveg, motiválva a későbbi olvasást.
– A gyermekkel egyeztetett szimbolikus rajzok, képek legyenek. Nálunk például az egyik nagyi jele a napszemüveg, mert ott mindig játszhat egy gyerek napszemüveggel. Az óvodai csoportjának a jele lett az óvodai tevékenység szimbóluma.
– A kialakítás nehezebb, de utána már gyorsan használható. Heti 10 perc, napi 1-2 perc a foglalkozás ideje, ezáltal jól beépíthető a családi ritmusba.
– A gyermek részvétele a naptár kialakításában motiváló a későbbi használatban.
– A gyakorlás nem unalmas magolás, hanem a saját életének szervezése. Ezáltal a saját életének kontextusában értelmezetten használja az idői fogalmakat.
– A szülők számára egy biztonsági övet jelent, hogy megbeszélték, mi lesz.
– Természetesen mindig lehet váratlan esemény. 🙂
Ingyenesen letölthető naptár forma a www.dyscalculiaport.gonczirita.hu oldalon.