A tapasztalataim alapján úgy vallom, hogy a gyermekek számára a mese-játék-rutinok adják a fejleszthetőség hármas egységét, melyet a már régebben megfogalmazott tér-idő-ritmus (TIR) hármasában létok realizálódni. A rutinok a gyermek életében kialakított tevékenységek, melyek biztonságos egymás utániságban következnek. Ehhez járul hozzá a megfelelően összeállított napirend.
Ez a bejegyzés a rutinokkal foglalkozik. A rutin, mely a gyermek mindennapjait öleli fel. Ennek szerves része a családdal közös házimunka. A gyermek korai szerepjátékában folyamatosan feltűnnek a családban átélt események, megjelennek a különböző szülői szerepek. A klasszikusként emlegethető példa erre a papás- mamás, pedig megjelenik például a modern ételrendelés, háztartási gépek alkalmazása is. A példaadás jó eszköze a közös házimunka. De mire lehet j a matematika területén?
A közös házimunka során a matematikai képességek alapozása, az ahhoz szükséges tapasztalatok begyűjtése folyamatosan zajlik. Ezek azok a tapasztalatok, amikre a gyermeknek szüksége lesz a tanulási szakaszban. Ezekhez a tapasztalatokhoz nyúlik vissza majd, hogy megalkossa elméletét a matematikáról. A házimunka motivációja, hogy a gyermek a cselekvésben tanul, és hozhat döntéseket a közös tevékenység során. Nézzünk néhány egyszerű, de nem jellemző példát!
Virág a vázába
A gyermekkel a kertben a számára ismert számkörön belül vágunk le virágokat, hogy vázába tegyük. Már óvodás korban a gyermekek megismerkednek a 3, 5, 10, akár 20 vagy 100 számkörrel. A virág a vázába egyszerű feladat során a gyermek meghatározza a szülővel, hogy hány virágot vág le, ezt leszámolja az ujján, megmutatja. Ezt az ujjain demonstrált mennyiséget megjeleníti a virágokkal, vagyis tárgyi szempontból váltva azonos mennyiséget hoz létre. Majd a szülővel egyeztetve ellenőriz, amely a későbbi iskolás évek fontos feladatmegoldási eleme lesz. Ezzel az egyszerű feladattal a gyermek háromszor jelenítette meg a megbeszélt mennyiséget.
Persze, ha valakinek nincs kertje, az utcai virágárus nénitől is vehet egy csokrot, aminek virágait különböző vázába szétosztja, és a gyermek számolja le a vázába kerülő virágot.
Terülj, terülj asztalkám
A gyermek részese lehet a terítés folyamatának. Ezt a feladatot azért szeretem, mert kis számkörben dogozunk általában, így korán bevonható a gyermek. Például egy három tagú család esetén a gyermek hoz 3 kanalat, 3 villát, 3 kést 3 tányért az asztalra. Ha féltjük az étkészletet, akkor a tányér elmaradhat. Nos, az evőeszközök leszámolása előtt a szülő meghatározza gyermekének, hogy mit szeretne tőle, a gyermek ezt szóban visszamondja, megmutatja az ujján, majd összeszedi a kellékeket. Érdemes külön vinnie a kanalakat, a villákat és a késeket. Miért? A hármas számkörben való többször mozgás során rejtetten a hármas szorzótáblát is alapozzuk. Erre lehet majd iskolás korban visszaemlékeznie, amikor 3+3+3 evőeszközt vitt ki az asztalra, és hányszor is fordult vele?
További lehetőségek
– szennyes bedobása a mosógépbe
– száradt ruha összeszedése (zoknik párosítása)
– főzés
– mosogatás
– gyümölcs szedése
– vásárlás