Játékok
VIRÁGMEZŐ Készítő: Antal Tímea Cél: szorzótábla gyakorlása Eszközleírás: A virágmezőn a méhecskék lépegetnek, és lépes mézet gyűjtenek. A sárga mezőre lépve mindig a szorzatot kell megmondaniuk, a piros mezőn a szorzathoz kell szorzást mondani. Helyes válasz esetén kap egy pontot. Ha több szorzást tud mondani egy szorzathoz, akkor annyi pontot kap, ahány jó megoldása van. Helytelen válasz esetén nem kap pontot, de a dobásból nem marad ki. A narancssárga mezőkre lépve még egyszer dobhat, pontot azonban itt nem kaphat. / a pontozást a játékvezető írja egy papírra/. Az nyer, akinek a legtöbb pontja lesz, és az nem feltétlenül az, aki elsőként ért a célba. |
|
SUDOKU Készítő: Alasztics Andrea Cél: szorzótábla gyakorlása Eszközleírás: Pótolni kell az üres helyeket a számkártyákkal úgy, hogy minden sorban, minden oszlopban, és a kis négyzeteken belül is, egy szám csak egyszer szerepelhet. Ebben a játékban csak 1-4-ig kell a számokkal dolgozni. Természetesen minél biztosabban mozognak a gyerekek magasabb számkörökben, úgy lehet nagyítani az alaptáblát. A számokat itt nem beírni kell, hanem a számkártyákat kell a megfelelő helyre tenni, így hiba esetén könnyedén lehet javítani. |
|
EGÉR A SAJTHOZ Készítő: Borbás Emese Cél: műveletvégzés gyakorlása Eszközleírás: Társasjáték, melyben a résztvevők a dobókocka segítségével megadott mezőre lépve elvégzik a matematikai műveleti feladatot. A táblán találhatóak sárgával jelzetten speciális mezők, melyre lépve szöveges feladatot kell megoldania a játékosnak. A játék különböző osztályfokon játszható. |
|
SZÁMTÁRSAS Készítő: Soltész Kitti Cél: alapműveletek gyakorlása Eszközleírás: A játék áll egy táblából, amin síkidomokba írt műveletek vannak: kör, négyzet, téglalap háromszög. A kör sárga, a négyzet piros, a téglalap kék, a háromszög zöld. A játék megkezdése előtt tisztázhatjuk a síkidomokat, tulajdonságaikat. Ezután kezdődhet a játék. A start mezőre lép a játékos. Dobókockával dob, majd arra a mezőre lép, ahányat dobott. Ott talál egy műveletet, amit el kell végeznie. Ez vagy összeadás, vagy kivonás, vagy szorzás, vagy osztás. Ha olyan mezőre lép, ahol azt a feliratot látja, hogy „Kártya”, akkor húznia kell egy kártyát, amin egyszerű szöveges feladatok vannak, az előbb említett négy művelettel kombinálva. Ha hibátlanul elvégzi a műveletet, újra dobhat, ha téveszt, vissza kell lépnie 2 mezőt, és az ott látható feladat helyes elvégzése után dobhat ismét. |
|
SZORZÁS IDE – ODA Készítő: Králik Katalin Cél: szorzás gyakorlása Eszközleírás: Minden játékos kap egy előre kinyomtatott papírt, amin számok, szorzatok, és tárgyak, állatok, személy neve(-i) szerepelnek. A játékosok egymás papírfelületét nem láthatják.A kártyahúzó az alaposan összekevert kártyákból mindig egyet húz, és azt úgy mutatja a játékosoknak, hogy mindenki jól láthassa. A kártyákon szintén szorzatok, számok, és a már korábban felsoroltak képei találhatóak. A felmutatott szorzatnak megfelelő számot, és a mutatott számot kiadó szorzatot kell megkeresni a játékosnak a papírján. Ha a kártyán kép szerepel, akkor az adott állat (stb.) nevét, fogalmát kell megkeresni. Gyakorlatilag így néz ki a játék: kártyán-6*5, a játékos a 30-at keresi. A megtaláltakat filccel húzzák ki, hogy a továbbiakban ne zavarja a játékosokat más számok keresésében.Ha az egyik játékos megtalálja az adott számot, szorzatot, fogalmat, személyt, rácsap a csengőre vagy a képen is látható tamburinra, illetve bármi más, hangot adó tárgyat használhatunk. |
|
MEZŐN TÖRTÉNT Készítő: Zsigmond Mónika Cél: összeadás kialakítása cselekedtetéssel, absztrachálás segítése Eszközleírás: A történetbe ágyazott, cselekedtető feladat során az összeadás folyamatának kialakítása. Történet meséje alapján a gyermek kirakja az állatokat, majd bejelöli a számegyenesen, összeadás lejegyzése a matematika nyelvén. |
|
GYÜMÖLCSFA Készítő: Jónás Bettina Cél: alapműveletek gyakorlása, pótlás Eszközleírás: A játék alapja egy körte-, és egy almafa, ahonnan körték és almák hiányoznak. Instrukció lehet, hogy rakja fel a hiányzó helyekre és mondja meg, hogy mennyit kapott így. De úgy is lehetséges, hogy azt mondom neki, hogy 4 alma van a fán, legyen 6. A feladatot nehezíti a különböző méretű és színű gyümölcsök közül való választás. Fontos a méretek differenciálása. |
|
PUZZLE CSÍK Készítő: Tóth Kiss Judit Cél: alapműveletek gyakorlása Eszközleírás: A gyereknek az a feladata, hogy kirakják a puzzlet, figyelembe véve az összeadás műveletét. Abban az időszakban hasznos ez, amikor a gyereknek még szüksége van vizuális segédeszközökre ahhoz, hogy meg tudja oldani az összeadást. A későbbiekben azt is játszhatjuk velük, hogy mondunk egy számot, és mennyit kell ahhoz hozzáadni, hogy tízet kapjunk. Miután megoldotta, a puzzle-val leellenőrizheti magát, jól oldotta-e meg a feladatot. |
|
KUPAK SZORZÓTÁBLA Készítő: Bálintné Zsilák Veronika Cél: szorzótábla elsajátítása, gyakorlása Eszközleírás: a kupakok külső felén található szorzások eredményeit kell a kartontáblán megtalálni. Önellenőrzésképpen a kupakok belsejében található az eredmény. |
|
SZORZÓTÁBLA TÁRSAS Készítő: Illyés Zoltánné Cél: szorzótábla gyakorlása Eszközleírás: A dobókocka alapján kell a Start mezőről elindulni. A művelet mezőre lépve kell megválaszolni az eredményt, ha nem sikerül, vissza kell állni az előző pozícióba (vagy egyszer kimarad). A piros mezőre lépve az eredményt látjuk, azt kell elmondani, mely számoknak lehet a szorzata (az összeset fel kell sorolni). Ha nem sikerül egyszer kimarad. Aki elsőként éri el a célmezőt, az nyer. A játékot lehet szigorítani, hogy az eredményt időre kell megmondani (pl. mire 3-at számolok). LAP LETÖLTHETŐ LEJJEBB A FÁJLOK KÖZÖTT |
Feladatlapok
Simon Ágnes-Vasutas játék – műveletvégzés járművekkel, közlekedési ismeret Budapesten
Kiss Rozália – LEGO szorzó- és bennfoglaló – leírás a játékról képekkel
Szorzó- bennfoglaló- maradék osztó táblázat-Bagolyné Takács Enikő– több oldalas gyakorló