A diszkalkulia diagnosztikája eltérő szaktudományi aspektusokból
Doktori kutatás, 2018
A doktori kutatás témája a diszkalkulia diagnosztikájának áttekintése a fogalmi és klasszifikációs háttér meghatározásával, illetve a nemzetközi és hazai eszköztár szempontrendszer szerinti elemzésével.
A diszkalkulia definíciójának meghatározása és a klasszifikációs rendszer a Tudomány/Fogalom menüpontjában olvasható. A kutatás főbb eredményeit tartalmazó tézisfüzet magyar és angol nyelven elérhető.
Továbbá a participatív jellegű kutatás célja a diszkalkulia szűrésé és diagnosztika jelenlegi magyar helyzetének feltárása a gyógypedagógus, pedagógus szakemberek és az érintett tanulók szemszögéből. A feltárás alapján a diszkalkulia feltárását támogató feladattípusok meghatározása és a diagnosztikus helyzet frusztrációs élményének csökkentését segítő módszer vizsgálata.
A diszkalkulia fogalma a neurológia, a pszichológia és a gyógypedagógia aspektusából
egyetemi szakdolgozati kutatás, 2007
Az elemező munka során a diszkalkulia fogalomfejlődését követve és a gyógypedagógia határtudományainak legújabb eredményeit áttekintve egy összegző, komplex fogalmat alkottam, amely a www.dyscalculiaport.gonczirita.hu honlap Tudomány/Fogalom menüpontjában olvasható.
Az elemzőmunkát követően a szakértői tevékenységet folytató intézmények között 2007-ben készített kérdőíves felmérés eredménye alapján több a diszkalkulia felmérését érintő információ gyűlt össze. A válaszok száma alapján a kérdőíves felmérés nem tekinthető reprezentatívnak, mégis sok kérdésre és problémára világít rá.
Milyen diagnosztikus módszereket alkalmaznak a diszkalkulia területén 2007-ben?
Külföldi válaszok: Az országok nagyon eltérő válaszokkal szolgáltak. Más és más diagnosztikus eljárásokat alkalmaznak. A diagnosztikus eszközök azonosságot mutattak abban, hogy az alapvető készségeket is vizsgálják (pl. vizuális percepció, rövidtávú memória). Többségében az iskolába lépés idejét határozták meg a diszkalkulia diagnosztizálás idejének.
Hazai válaszok:a válaszadók több mint kétharmada Dékány Judit nevét említette a több szakmai fórumon publikált diagnosztizálási eljárásával kapcsolatban.A külföldi tapasztalatoktól eltérően Magyarországon egységesebb diagnosztizálási rendszer alakult ki. Ez köszönhető a képzési rendszer központosításának. Vagyis a diszkalkuliával kapcsolatos képzésekkel az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar továbbképző intézménye foglalkozik. A szakemberek munkájuk során ezzel a képzéssel találkoznak, ahol Dékány diagnosztizálási módszerét sajátítják el a hallgatók. Mindemellett Magyarországon nagyon kevés a diszkalkulia jelenségével foglalkozó szakirodalom, így nem állnak a szakemberek rendelkezésére különböző módszereket kínáló írásos anyagok.
ORVOSI vizsgálat |
PSZICHOLÓGIAI vizsgálat |
PEDAGÓGIAI vizsgálat |
Neuropszichológia vizsgálat | Snijders Omen nonverbális teszt | Informális eszköz |
PET
(Positron Emission Tomography)
|
Hawik teszt (Hamburg-Wechsler Intelligenciateszt gyermekeknek) |
Dékány Judit és mtsa: prevenciós vizsgálat |
Wechler teszt számolás szubtesztje | L. Radatz : Hibaanalízis | |
Frostig-teszt | I. Milz: kidolgozott felmérési eljárás | |
Bender-teszt | Formális eszközök |
|
Goodenough-rajzvizsgálat | B. Butterworth: Dyscalculia screener | |
Magatartás megfigyelés | DEMAT 1, 2, 3 | |
DIFER | Delazer, Girelli, Grana, Domahs: NFSZT | |
CFT Rey-Osterreith Komplex Alak teszt |
Desoete, Roeyers: Aritmetikai Kognitív Fejlődési Képesség Teszt | |
MAWGYI |
A pedagógiai vizsgálatok sokszínűsége lehetővé teszi az ötvözött eljárás segítségével az egyre pontosabb eredmények elérését. Néhány eljárás részletesebben olvasható a továbbiakban, melyek alkalmazásához további ismeretgyűjtés, adaptálási eljárás szükséges.
Az egyetemi szakdolgozat teljes egészében megjelent az Új Tudós Kiadó jóvoltából a 2011. évben Tudomány – Felsőfokon című könyvben.
A szakdolgozat kivonata olvasható a Gyógypedagógiai Szemle 2008/3. számában, amely IDE klikkelve a GYOSZE online felületén elérhető.